onsdag, juni 07, 2006

jag saknar projekten

jag saknar det seriöst oseriösa. projekten. sånt som Reidar höll på med.
Reidar var 50+ och hade massa 50+ kompisar (gubbar, eller, som den nyblivne 30åringen kanske borde säga, lite mognare män).
en gång bestämda sig Reidar och hans gubbkompisar för att rangordna de 50 mest betydande historiska händelserna. äh vaddå, skitlätt kanske någon tycker. meningslöst, kanske någon annan tycker.
genialt tycker jag. (och det säger jag inte baara för att jag är intill nördighetens rand intresserad av historia)
för tänk efter en stund. det är ingen lätt rangordning att göra. den tar tid. och slänger du sen in en smula prestige och jag-vet-mest-om-historia-mentalitet i det hela så har du...ett projekt.
jag tror att Reidar och gubbkompisarna höll på i ett halvår, med diverse träffar hemma hos Reidar eller ngn av gubbkompisarna, där man undr livliga diskussioner till slut enades om en all time top 50.
eller som den gången när Reidar och en av gubbkompisarna (låt oss för berättelsens skull kalla honom Gösta) gjorde om Sverige till ett skalenligt solsystem, där Stockholm representerade solen och där de sedan prickade in (med proportionerligt rätt avstånd) de olika planeterna på Sverigekartan. och sen kom det bästa. då satte de sig i Reidars bil (säkert en SAAB) och körde till de olika platserna i landet. i den motsvarande hastighet som ljuset skulle tagit på sig för att komma till den platsen.
fast det här sista var nog mer sjukt egentligen.
men ändå.