söndag, augusti 06, 2006

vad är jag?

idag åkte Lina och jag och badade. vi hade faktiskt nästan inget val med tanke på att någon någonstans bestämt att den här sommaren i Sthlm inte ska skilja sig nämnvärt från en dito i Aten. nå, väl liggande där på stranden (ja, jag var förstås blekast av alla, toppat av den där härliga linne-solbrännan som jag brukar se till att skaffa direkt varje sommar) började jag fundera på det här med identitet. eller identiteter snarare.
om jag skulle rada upp ett antal av de tillhörigheter jag själv har så kan nämnas:
jägare
svensk
dalmas
Springsteen-fan
sambo
kattägare
chef
xbox-freak
stockholmsbo
bajen-fan
gymnasielärare
akademiker
motionär
musikant
lång
vallon
europé
köttätare
samt,
hemmansägare

det spännande är förstås att rangordna dem. vad är jag, framförallt? (nu kanske du hade väntat dig att jag skulle göra denna rangordning här och nu men tyvärr, så kommer inte ske)
det enda jag kan säga är att det är slående hur ens identitetsbetoning skiftar med tanke på vad/var man gör/är t ex.
sittande på den där myren en stilla morgon i oktober tillsammans med min pappa på harjakt så är jag förmodligen framförallt jägare, lika mkt som den där israeliske soldaten som kastar sig ur ett flygplan för att singla ned över okänt hizbollah-land sannolikt i det ögonblicket är mer israel än vad han är älskare eller filateist.

just idag är jag för övrigt puzzelläggare, om du undrade.

2 Comments:

Blogger Nyaga said...

Du glömde några:
ickesvarare i mobil
Knepig
gårhemutan att säga till.

typ

2:59 em  
Blogger Chester said...

Herr Gårhemutanattsägatill. den gillar jag.

4:58 em  

Skicka en kommentar

<< Home