tisdag, oktober 03, 2006

bara jag har det bra så...

en fantastisk telefonkonversation utspelade sig på Radio Stockholm igår, dit man fick ringa in med sina synpunkter på en ev. trängselskatt.
Agneta (typ 50+) ringer från Lidingö:
Programledaren: hej Agneta, hur går dina tankar kring det här med trängselskatt?
Agneta: ja vi här på Lidingö känner oss ju faktiskt väldigt dåligt behandlade i detta.
P: jasså?
A: ja jag och min man brukar ooofta ta bilen in till Gärdet och Östermalm, och ofta promenerar vi i Liljanskogen. och den här skatten kommer ju slå oooerhört hårt mot oss.
P: eh, ja.. men kan man inte tänka sig att t ex Liljanskogen är en sån plats som kanske kan bevaras till kommande generationer just för ATT man inför en trängselskatt?
A: ja JAG är då för miljön, det är jag verkligen!
P: ja...
A: jag menar bara att det borde finnas andra saker man kan göra för trafiken i stan.
P: vad tänker du då på t ex?
A: ja men tänk bara så mkt enkelriktat det är på Östermalm! man får ju åka flera kvarter åt olika håll med bilen för att ta sig ned till Strandvägen.
P: mm. så Agneta, du tar ofta bilen in till stan?
A: jaa, det gör jag! fast inte nu under försöket med trängselskatt förstås, då lämnade vi ju bilen ofta.
P: ja.. det var ju kanske det som var lite av meningen med hela försöket.. så, det går att åka kommunalt från Lidingö också?
A: ja, det gör det ju förstås. man kan ju åka till Ropsten. men då kostar det först tolv kronor att parkera vid Ropsten och sedan tjugo kronor att ta sig in till Östermalm. om jag istället tar bilen så kostar det ju bara tolv kronor att parkera inne på Östermalm. så jag förlorar ju på det!
P: fast, då tillkommer väl i så fall trängselskatten också?
A: ...
P: ...
A: ja.
P: ja..
-----
(Agneta heter egentligen något annat. men hon bor på Lidingö)

4 Comments:

Blogger Nyaga said...

Är på väg till riksdagen.
Sen ska jag ladda om geväret och dra till Täby.
Kanske ska ta med mig ett extra magasin och åka till Lidingö.

MAn kan säga att det var en held del sköna lirare på plats idag.
Bla från National Encoklypedin.......blev det rätt det där?
Ah well....

6:01 em  
Blogger Cliff Hanger said...

Så mycket pengar, så mycket snålhet, så lite hjärna.

P.S./ Nationalencyklopedin.

12:44 fm  
Blogger Chester said...

jag tror att Agneta kör en fet BMW..

8:27 fm  
Blogger Cliff Hanger said...

...med dubbla avgasrör.

10:45 fm  

Skicka en kommentar

<< Home