måndag, oktober 02, 2006

stor man - liten pall.

jag var på Yasuragi igår. min kära fru hade vänligheten att bjuda mig på en heldags badande, skrubbande och fruktätande - allt iförd kimono och under andäktig tystnad.
för dig som inte varit på Yasuragi ännu vill jag å det varmaste rekommendera ett besök. dock vill jag också passa på att ge ett litet tips i all vänskaplighet.

låt mig det handlar om dettaständigt fascinerande tema kvinnligt vs. manligt.
det hör till hela proceduren att man börjar sitt besök med en s k badinfo, vilken görs i grupp. den går ut på att en andäktig och intill läskighetens rand seriös människa går igenom hur man ska tvaga sin kropp innan man går ut i badet. detta ska förstås göras enligt konstens alla regler och givetvis på japanskt vis. man får en liten träbytta och en liten träpall (och ja, redan där anar en reslig herre som jag oråd) som man ska använda sig av vid själva tvagningen. denna går för övrigt till så att man sitter på de mikrosmå pallarna i en lång rad tillsammans med andra nakna män (resp. kvinnor) och häller varmt vatten ut byttan över sin kropp och gnider sig med en liten handduk.
och det är alltså här de genusrelaterade diskrepanserna börjar göra sig påminda. för enligt vad jag hört gör kvinnorna detta exakt enligt det föreskrivna, medan männen (inklusive undertecnad) sitter lite pliktskyldigt på den lilla pallen en stund (och då mest anstränger sig för att se så manlig ut som möjligt) för att sedan rusa bort till de välkända duscharna för att tvätta sig på et gammalt hederligt sätt.
så, mitt råd i all sin ödmjukhet: vill du följa genusreglerna - bryt ej mot det ovanstående.

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Liten bil=Liten pall

12:15 em  
Blogger Chester said...

liten bil = stor balle?

12:47 em  
Anonymous Anonym said...

Stor näsa=Stor balle?

1:24 em  
Blogger Chester said...

easy now, abgar..

4:41 em  
Anonymous Anonym said...

Abgar=Abgar

4:50 em  
Anonymous Anonym said...

Usch det låter som ett FRUKTANSVÄRT ställe! Fruktansvärt! Påminn mig att aldrig åka dit.
*ryyyyys*

/Syrran

8:33 em  
Blogger Chester said...

systeryster:
jag har redan bokat in oss nästa helg ju..?

8:21 fm  
Blogger Cliff Hanger said...

Helnakna?

12:45 fm  
Blogger Chester said...

cliff:
riktigt jäkla helnakna...

8:28 fm  

Skicka en kommentar

<< Home